Szőlő
Az átányi szőlőművelésnek a hagyomány és az eszközanyag alapján, két, sőt
három szakasza bontakozik ki előttünk. Az első időszak a filloxera előtti, a
második az ezt követő nem nagy igényű uj telepítés s a harmadik az 1911
évvel meginduló intenzívebb művelés uj, a községhez közelebb fekvő
területen, az úgynevezett "hevesi homokon".
A régi átányi szőlők a hevesi határban,az alatkai dűlőben voltak a
"Herceg-tagból" kiszakítva, a nagyobb kiterjedésű öreghegyen és a felényi
Rózsahegyen .Az újabb időkben öreghegynek nevezik mindkettőt. A valóságban
az Öreghegyen két dűlő volt: Bernáthegy és Erdőalja; a Rózsahegy csak egy
dűlőből állt. E két "hegyet" azért nevezik Hercegtagnak is, mert "Koburg
herceg birtokából lett egy sarok kivágva, mert Átányon nem vót szőlőnek való
főd. Eleinte a hetedik liter bort kellett dézsmába odadni, míg le nem telt,
mint a többi főd termésibűl is a hetedik csomó s a hetedik bárány."
E két hegy körül "óriási árok" volt, olyan mély, hegy "lapáttal alig tudtuk
kihajítani a szemetet,mikor tavasszal kitisztítottuk". Minden ember a.maga
szőlője előtt tartotta rendben az árkot. Kerítés nem volt, hanem "fák,
surjányok nőttek a partján. Egy öles is vót az árokpart, mind tele fával.
Nyesegettük a fákat, hogy garádra legyenek. A töviskes gally közt nem
mászott be senki". "Agácafák vótak ezek nem kicsire vágva, még tizenöt
méteres is vót, sűrűn egymás mellett. Egy tőrül harminc fa is nőtt. Abból
szedtünk pirítani reggel, meg főzni délbe". A bejáratot kapu, "sertekapu"
rekesztette."Este a pásztor föltette, becsukta, mikor mindenki eltakarodott.
Míg reggel a sertekaput le nem vette, senki nem mehetett be. A sertekapunak
kétfelől oszlopja vót, alul-fölül rúdja, mint a söprűnyél, olyan vastag,
közbe befonva. Malac, tyúk nem tudott bebújni, azért nevezték sertekapunak."
Az öregszőlők "csatornákra voltak ültetve." A dűlő egész hossza 100
ölnyi lehetett, ezt hat csatornára (sávra, pasztára) osztották keresztben.
Minden csatorna között út volt, egy sor szőlőnek a szabadon hagyott helye és
egy sor gyümölcsfa, többnyire szilva. Szilvásnak is nevezték ezeket a
sorokat. Mindenki szőlője úgy volt beültetve, hogy végén egy jókora tisztás
hely maradjon,ahol kocsival meg lehetett állni; a dűlőúton ugyanis nem
állhattak a kocsik, mert azt a pásztor kaszálta. A gazda nem kaszált a szőlő
végében sem, ahol a ló állt, pedig "ott nőtt valami fű, ott vót ganéj,
szemet de ezt a darabot is a pásztor kaszálta". Ezeken a tintásokon,
mindenki szőlője végében állott egy-egy nagy eperfa, "az alatt adtak enni a
jószágnak, ha kimentek a maguk is ott ebédeltek." "Gyep vót az ajja, aszalt
epret szedett a szőlőbojtár, télbe jó volt." De szedték az epret a gazdák
maguk is. Eperérés idején kimentek szombat este vagy vasárnap kora hajnalban
s rázták az epret ponyvára - pálinkát főzettek belőle.
A Öreghegyen a két dűlőhöz két pásztort fogadtak, a rózsahegyi dűlőhöz
egyet. Hegybírót a szőlősgazdák közül választottak. "Sokszor nem örűt, de
ráerőltették. Szőlőpásztor, hegypásztor vót fiatalabb is, ha baja vót, de
inkább öregember vállalkozott. Nehány évbe egy nagy erős ember vót a
pásztor, de a lába fájt". A pásztoroknak és s hegybírónak, mint
mondják ."hatalma" volt. "Akkor még a szőlőpásztornak több hatalma
vót, mint most a titkárnak. Körbe vót a mesgyeárok, de abba belemenni tilos
vót. Minden tavasszal kitisztították, fölgereblyézték, a legkisebb nyom is
látszott A vakdűlőkön sem vót szabad járni csak a pásztornak." Ha két
szőlő "egymáshoz járt",nem volt köztűk dűlőút, csak gyalogút, ott sem volt
szabad járni, csak a pásztornak. Ha valakit tilosban értek vagy
lopáson,megbecsülték a kárt s helyben megbüntették. A pásztoroknak a
szőlősgazdák közösen építettek kunyhót és közösen is tartották karban.
A régi szőlőkről, mint legjellemzőbbet azt emlegetik az átányi öregek, hogy
ott a szüret idejét a község határozta meg. Varga Gábor mondja: "azt még
érlem, még 1900 körül is úgy volt, de később is, de azt már csak hallomásból
tudom, hogy a kender és a kukorica munkáit is meghatározták". A hegybíró
szőlőérés idején kiment 2-3 választott szőlősgazdával megvizsgálni a szőlőt
és megszabni a szüret időpontját. "Arra ügyeltek, hogy egyszerre ne legyen
mind a két hegyen, mer vót olyan is, hogy egy gazdának vót szőlője mind a
két hegybe. De nem vótak nagyok. Nem vót még akkor olyan sok bor,
egy-két-három akó bor termett egy családnak." "Kevés szőlő vót. Mind híres
vót, mikor valaki szőlőbe ment! Alig termett két akó, mégis újig elég vót."
"Megnézték, mikorra lehet a szüretet tenni, megsaccolták. A Rózsahegyen
pénteken-szombaton, az öreghegyen más napon. Kidobolták. Aki nem ment abba
az időbe szüretelni, ritkaság vót, kettő-három talán, aki elmaradt. Nem vót
jó elmaradni, mer mikor a szüret elmúlt, akkor már mentek a böngészők. Csak
véletlen történt olyan dolog, hogy a bírótól engedélyt kért és előtte
leszüretelhetett, de ez ritka eset vót." A szüret Vidámsággal
történt, "muzsikáltak kinn a hegyen, kijöttek a cigányok, jártak kerepelni."
"Szegényebb sorsú gyerekek, cigányasszonyok kosárral, üvegekkel járták végig
a sorokat, kéregettek. Legényember, fiatalember nótaszóval felköszöntött,
cigány kísérte." "A kocsik álltak a dűlő mellett, kétfelől két sor vót ott
kocsikból, két ódalon. mikor szüreteltek, este lefeküdtek ott kinn a hegyen.
Akkor az emberek, legények összementek éjszaka sutulni, nótaszóval. A
sutulásnak mikor vége vót, összeültek tízen-tizenöten, ittak együtt, míg a
szedők reggel fel nem ébredtek."
Egy-egy gazdának 300-600 négyszögölnyi szőlőbirtoka volt, néha több is.
"Abba az időbe, még a két régi hegybe kosáros számra vót a birtok nevezve,
amennyit kellett fizetni utána, aszerint nevezték a szőlő mértéket. Egy
kosáros szőlő az 300 kvadrát vót. A miénk három kosáros vót, az körülbelül
1000 kvadrát. Három kosár búzát kapott a pásztor, meg minden darab után egy
kéve venyigét és 10 krajcár bocskor-pénzt." A kosarat, 8-10 literes
szakajtófélét, bérszedés előtt a pásztorok felvitték a hegybíróhoz
hitelesíteni. Ha nagy volt a kosár, egy karimát levettek belőle, ha kicsi,
egy rongyhurkát ráraktak. Végül egy rongyot húztak át a tetején és
lepecsételték. Mikor elment a pásztor kérni a fizetséget, megnézték, hogy a
pecsét rajta van-e a kosáron. Egy kosáros szőlő után járt még egy negyed
kenyér, négy kosárostól egy egész kenyér... "anyám csak egy kezdőt szegett
le vagy semmit se, pedig nekünk csak háromnegyedet kellett vóna adni."
Állandó jellegű hajléka, falas kunyhója az öregszőlőkben a pásztoroknak volt
és két "nagy fődű" gazdának: Kakas Samunak és Kádár Gábornak. A két gazda
hajléka olyan volt, hogy ember és ló is benne hálhatott. A többieknek
"kisszerű épületje" volt csak oldala napraforgóból, mit sárral
megtapasztottak. Még egyszerűbbek voltak az alkalmi kunyhók. Ezekhez
horgasokat eresztettek a földbe, miket dudvával, gazzal fedtek be. S kunyhók
közepén tüzeltek. "Mikor metszegettünk, kinn hálogattunk" - emlékeznek -
"tüzet raktunk a gunyhó közepin, vót egy kis ablak, míg főztünk, levettük, ,
kiment a füst."
Kevés szőlőfajtát ismertek, ezeknek egy időben kellett megérni, hogy
egyszerre lehessen szüretelni. "Fekete szőlőt, rizling szőlőt és
kecskecsecsüt" emlegetnek leginkább ezidőből.
"A szőlőnek mívelési nem vót kiterjedve" - mondja egy idős adatszolgáltató,
- "csak tőkére metszettünk. Messzakad a szőlő, mondta édesapám, ha csapra
akartunk. 1911 után kezdődött az igazi. Addig keves bor vót." Másik átányi
azt mondja: "akkor még nem cinárezték a szőlőt, elhúzták a metszőkéssel, nem
nézték, hogy csapokat hagyjanak. A tőkék, mint a rocska olyanok vótak, az
avas csonkok rajta. Karó nem vót mellette, csak térdig nőtt, nem dőlt el."
A szőlőmunkába "ment az egész család, ha kocsival vótak, egy asszony maradt
csak itthon gazdasszonynak, hogy törődjön a baromfival. Vót, aki egész héten
kint vót - vagy öreg, vagy nem vót kocsija. így hétre való kenyeret, meg
lebbencset kivitt, sütötte a szalonnát vinyegetűznél. Ezelőtt, akiknek
szőlője volt, disznóölésnél hájat hagytak, kifordították, hogy a bőre legyen
kívül, meg is füstölték és kinn a szőlőbe ették a hájas pirítóst. Pirították
a kenyeret, rá egy karikát a hájból - nem vót az rossz éhségről. Leginkább a
szőlőbe használták, a régi szől1ők fennállása idején, meg a kertekbe. Még az
én legénykoromba is" - 76 éves ember mondja ezt - "varrtunk be hájat
valamennyit."
Ez időben, a megszedett szőlőt dézsában taposták zsákba öntve. "A puttonos
kivitte a szőlőt, felit abba a dézsába, amibe taposták, másikat másik
dézsába. Mikor a zsákba megtaposta, akkor öntötte át a kádba. A kádba vót
borszűrő kas, a bor belefolyt a kasba, a törköly körülötte. Megtelt a kád,
hozzáfogtunk sutulni." Gönci Gábornak volt prése a hegyen, hozzá hordta
mindenki a törkölyt.
A szőlőmunkához a faedényeket feldebrői bodnároktól vették: dézsát,
puttonyt, kádakat és hordót. A kád 2-3 hektoliteres volt, a hordók közt
pedig a 80 literes nagy hordónak számított.
A filloxera az emlékezés szerint az öregszőlőknek egy harmadát pusztította
el. A kiveszettet pótolni azonban nem lehetett, "nem akarta megfogni a
simavessző". "Sikertelen vót a simavessző ültetés", "csak, ha düteni tudta
az ember". A kiadás viszont emelkedett a szőlővel s megnövekedtek az adózás
terhei is. Egyesek szőlőül szedték le a termést a úgy értékesítették, sokan
azonban a megmaradt tőkéket is kihányták, s helyükbe dinnyét és krumplit
ültettek. A szőlők elhanyagolását azzal is magyarázzák, hogy az öreghegy
igen messze esett a községtől. Mondják, hogy valaki kiment reggel egy kosár
cseresznyéért s csak estére ért vissza. A szőlőhegyen egyre több kárt tettek
a lassan odatelepülő lakosok is. Mind az emberek, mint állatjaik. A régi
rend megbomlott, csökkent a pásztor és hegybíró hatalma, nem lehetett többé
fenntartani a mezsgyeárkot. Az átányiak fokozatosan eladogatták birtokokat
annyira, hogy napjainkra mindössze egyetlen személynek van még meg a régi
szőleje. Az üresen maradt hegyen kis részben átányiak (mindössze három
család), nagyobb részben hevesi és alatkai szegényemberek telepedtek meg.