1936. február 25-én a Kapitányhegy
dűlőben
szőlőművelés közben bukkantak a honfoglaláskori női sírhelyre. A
valószínűleg magas rangú nő mellett lovának csontjait is megtalálták, és
tudjuk hogy az ilyen temetkezéskor a temetés után még éjfél előtt kurgánt
emeltek, vagyis a Kapitányhegy ennek a honfoglaláskori nőnek a kurgánja.
Köztiszteletben álló hölgy lehetett, hisz kurgánt nem mindenki érdemelt ki
abban az időben. Bóna István leírja, hogy a nőt koponyalékelésnek vetették
alá, ez egy mágikus szertartás volt a magyar és más népeknél, és nem hinném
hogy sebészeti gyógyító célú műtét. Érdekes tény hogy többnyire 25-30 éves
életkorban történt ez a lékelés, és összefüggően megtalálható a honfoglaló,
azaz Árpád hun népénél, ez egy vallási mágikus szertartás lehetett
akkoriban.
Szántai Lajos a következőket írja erről:
Csakis egy fontos vallásos útról
beszélhetünk, egy olyanfajta gondolatot lehet tetten érni, amikor az ember a
saját életében haladva megpróbál egy bezárt kaput kinyitni. Ez a bezárt kapu
pedig bennünk van, tehát itt, ebben az esetben az ember életében
tapasztalható becsontosodást és rögzülést kellett áttörni. Nyilvánvaló, hogy
itt a cél szentesíti az eszközt, mert nem mindenkin végezték el a koponya
lékelésének szertartását, de az is érzékelhető, hogy akin elvégezték, az az
illető egy áldozatot vállalt magára, hiszen megpróbált visszajutni egy olyan
időbeni korszakba, amikor még olyan csontozattal rendelkezett, hogy a
kutacs, a felső nyílás még nem záródott be, nyitva volt a másik világra. És
ha megnézzük, hogy a magyar hagyomány a gyermekekről mit vall, akkor a
legegyszerűbb mondás juthat eszünkbe: A kisgyermek Isten tenyerén él. Tehát
a gyermek van azon a szinten, amikor még állandó kapcsolatot tart fenn azzal
a világgal, amiből ideérkezett. Ennek pedig testi sajátossága, hogy még nem
csontosodott meg, a koponya varratok még nem forrtak össze, és a koponya
boltozat még nem keményedett meg. Egy gyermekben van meg az a hatalmas nagy
erő, amit növekedési, mozgási erőnek lehetne nevezni, ami éppen 25 és 30
éves kor között már végképp eltűnik az emberből. A lékelt koponyák
előfordulnak gazdag és szegény sírokban is, ez pedig azt jelenti, hogy
társadalmi helyzettől függetlenül, a magyarság minden rétegében jelen volt
ez a szertartás. Nagyon oda kell figyelni a koponya-szertartásra, mert ezek
a szertartások mágikus, óvó célzatú szertartások voltak, és éppen az
embernek emberi tulajdonságait védelmezték. Ott pecsételték meg azokat a
koponyákat ezekkel a jelekkel és vésetekkel, ahol leginkább önmagunk
vagyunk. És leginkább önmagunk a fejünkben vagyunk. A koponya szertartása
egyfelől egy lékelési műveletből áll, sokszor azon a részen, ami alatt éppen
a tobozmirigy található. Tudjuk, hogy ez az egyik legtitokzatosabb szervünk,
de például az indiai hagyomány ezt a koponya tetőn található részt, amit egy
dudorral jelölnek, Brahma istenség kapujának nevezi és ha ezt megnyitják,
akkor a kultúrtörténeti párhuzamok alapján lehet tudni, hogy ez az a pont,
ahol az ember közvetlenül a Teremtő irányába tud kiszállni. Maga a Teremtő a
cél, ez a Teremtő kapuja, ha megnyitjuk ezt a területet, akkor egy olyan
kaput nyitunk meg, ami által az állandóan végbemenő teremtés folyamatába
bekapcsolódunk